Omar Iqbal in TBM#6: innovatie begint bij de partners en eindklanten
Geupload: 24-09-2025
Bij X2com staat innovatie nooit los van de praktijk. Samen met partners en eindklanten vertaalt de telecomspecialist signalen uit het dagelijks gebruik zorgvuldig naar waardevolle vernieuwingen in het portfolio. Daarbij zijn timing en relevantie cruciaal: pas als de markt er klaar voor is, wordt een nieuwe oplossing geïntroduceerd. In 2025 ligt de strategische focus in die lijn op de verdere uitrol van de vernieuwde ClearVox-apps, de introductie van een desktopversie én meer functies rond veiligheid, inzicht en controle. Daarmee groeit het portfolio steeds meer uit tot één samenhangend geheel – betrouwbaar, flexibel en klaar voor de toekomst. Hoe ze dat doen? We vragen het aan Omar Iqbal, Head of Technology.

Omar, hoe wordt innovatie concreet vormgegeven binnen X2com?
“Innovatie begint bij ons vanuit de dagelijkse praktijk van onze partners en eindklanten. We kijken dan niet alleen naar de grote trends, maar juist wat meer naar de kleine signalen: terugkerende vragen, veelvoorkomende issues of wensen die we vaker horen. Omdat we onze techniek grotendeels zelf ontwikkelen, kunnen we die signalen eenvoudig vertalen naar concrete oplossingen in de portal, ClearVox, of onze andere diensten. Zo krijg je vanzelf een duurzame roadmap die deels herkenning biedt, omdat het aansluit bij hun eigen wensen én die ruimte geeft voor vernieuwing, doordat we zelf kansen zien die extra waarde opleveren voor partners en klanten. Bij X2com is innovatie geen doel op zich. Nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd wanneer ze aantoonbare meerwaarde bieden voor partners en eindgebruikers. We kiezen daarin voor stabiliteit en duurzame vooruitgang”
Welke rol spelen partners en gebruikers daarin?
“Bij X2com draait innovatie om korte lijnen. We hebben veel enthousiaste partners én eindklanten die actief meedenken in pilots en die nieuwe functionaliteiten in de praktijk testen. Dat geeft ons vaak waardevolle feedback en nieuwe inzichten. Daarnaast kunnen ze via ons RFC formulier (rfc.x2com.nl) aangeven wat ze missen of welke innovaties voor hen de meeste waarde toevoegen. Innovatie is zo een vorm van samenwerking die ons met elkaar verbindt.” Wat kunnen we verwachten voor de tweede helft van 2025 en mogelijk daarna? “In de laatste maanden van 2025 ligt de nadruk op het completer, veiliger en gebruiksvriendelijker maken van onze diensten. Binnen ClearVox wordt de mobiele app, die we in april hebben gelanceerd, verder uitgebreid, en daarnaast introduceren we de volledig nieuwe Desktop App voor Windows en MacOS die dezelfde mogelijkheden naar de werkplek brengt. Op X2connect zien we daarnaast veel mogelijkheden om te innoveren, waarbij we starten met DNS-filtering als eerste stap richting meer veiligheid, inzicht en controle.
In 2026 trekken we die lijn door. De ClearVox apps krijgen flinke uitbreidingen, en ClearVox is zo doorontwikkeld dat samenwerking met andere softwareoplossingen eenvoudig is. De andere diensten zoals X2mobile en X2connect ontwikkelen we ook verder via onze portal, waarbij we ook hier nadrukkelijk inzetten op veiligheid, inzicht en controle. Ik zie het als onze belangrijkste opdracht dat al onze diensten steeds meer naar elkaar toe groeien en waar mogelijk integreren. In plaats van losse oplossingen krijg je dan een samenhangend geheel, waarin innovaties elkaar versterken en partners én klanten meer waarde ervaren.”
Zijn er specifieke sectoren of klantgroepen waar jullie in 2025 nadrukkelijker op inzetten?
“Het mkb is nog steeds onze kern, maar we krijgen steeds vaker vragen vanuit grotere klanten met meer specifieke wensen. Dat leidt tot andere soorten features voor eindklanten, maar ook nieuwe tooling waarmee partners ook grotere klanten efficiënt kunnen ondersteunen. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer sectoren duidelijke keuzes maken voor specifieke oplossingen. Dat vraagt om keuzes van onze kant en die maken we dan ook.”
Wat maakt jullie anders in deze steeds competitievere markt?
“Wij onderscheiden ons doordat we dicht bij de markt zitten en weten wat er speelt. Je ziet dat veel aanbieders vastzitten in lange ontwikkeltrajecten of afhankelijk zijn van derden. De lijnen zijn kort. Ik vergelijk ons weleens met een vloot wendbare schepen; we houden koers op de lange termijn strategie, maar verkennen tegelijk nieuwe routes. Misschien nog belangrijker is dat we onze partners persoonlijk kennen en weten wat hen bezighoudt. Zij weten dat ze op ons kunnen rekenen, ook als het even spannend wordt. Dat zorgt voor vertrouwen. Dat maakt ons echt anders, in een markt waar het vaak alleen maar over de prijs gaat: wij bouwen samen met onze partners aan echte meerwaarde.”
Waarom blijft ClearVox zo’n belangrijk onderdeel van jullie aanbod?
“ClearVox is voor ons meer dan een telefonie oplossing; het is de motor onder ons portfolio. Omdat we het platform zelf ontwikkelen, groeit het continu mee met de markt. Wat leuk is, dat ik steeds vaker partners spreek die mij verrassen met de mogelijkheden die zij via onze API’s creëren. Dit voortdurende samenspel van innovatie en flexibiliteit maakt dat partners ons blijven zien als een betrouwbare partner, waarmee ze hun eigen dienstverlening kunnen versterken. Dat onderstreept de kracht van ClearVox als strategisch speerpunt: het vormt als volwaardige telecom oplossing niet alleen het hart van ons aanbod, maar ook de brug naar andere diensten binnen én buiten X2com.”
Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen binnen ClearVox?
"We hebben recent een volledig vernieuwde mobiele app uitgebracht, die betrouwbaarder, gebruiksvriendelijker en toekomstbestendig is. Met een geheel nieuwe interface is de app nog intuïtiever en prettiger in gebruik, terwijl de vernieuwde architectuur ons in staat stelt eenvoudig nieuwe functies toe te voegen. Zo sluiten we niet alleen beter aan bij de wensen van gebruikers vandaag, maar zorgen we er ook voor dat de app moeiteloos kan meegroeien met de behoeften van morgen. Tegelijkertijd waarborgen we de continuïteit en betrouwbaarheid van het platform. Door minimale afhankelijkheden te creëren, blijft de werking stabiel, ongeacht veranderingen in de techniek. Partners en klanten kunnen er dus op vertrouwen dat hun communicatie altijd blijft werken, ook bij wisselende omstandigheden. Dat is precies wat we met ClearVox willen: een platform van hoge kwaliteit, flexibel en betrouwbaar, waarop partners en klanten kunnen bouwen en hun eigen dienstverlening kunnen versterken. De vernieuwde mobiele app is daar een goed voorbeeld van en inmiddels zelfs een reden voor partners om bewust voor ClearVox te kiezen."
Wat kunnen partners en klanten nog meer verwachten rond ClearVox?
"We gaan nog meer relevante nieuwe features toevoegen en breiden de apps sterk uit. Zo komt er een Teams-plugin , Whatsapp integratie, en ondersteuning voor CarPlay en smartwatches voor de nieuwe apps. Daarnaast zoeken we de samenwerking met andere software-oplossingen en gaan we meer mogelijkheden bieden voor CRM-koppelingen Zo ontwikkelt ClearVox zich tot een betrouwbaar en onmisbaar onderdeel van het dagelijkse werk, waar gebruikers graag mee werken. Dat past helemaal in onze filosofie om samen met de markt te bouwen aan stabiele én toekomstbestendige oplossingen.”