X2com in ITchannelPRO #3: X2com over de portal als spin in het web voor alle telecomdienstverlening
Geupload: 15-07-2022
X2com verbetert continu haar portal voor resellers. Productmanager Joost van der Ven vertelt wat de meest recente veranderingen zijn en hoe de portal steeds meer een dienst wordt.Gemak en tijdswinst voorop
Vervanging kopernetwerk
Een van de meest omvangrijke veranderingen waarmee de reseller te maken heeft, is het vervangen van het kopernetwerk voor glasvezel. X2com levert op 99 procent van alle zakelijke adressen in Nederland glasvezelverbindingen. Daarvoor werkt het bedrijf uit Rosmalen samen met de grote nationale en regionale aanbieders. De resellers staan voor de uitdaging de klanten te migreren van netwerk. “Om dat proces goed te laten verlopen, is een goede portal noodzakelijk”, zegt Joost. “Wij hebben onze omgeving voor het kanaal nu zo ingericht dat we twee belangrijke issues hebben opgelost. Als eerste krijgt de reseller, op basis van een postcodecheck, vanuit het systeem een melding voor welke klanten de overstap kan worden ingezet. Daarna is het starten van die migratie voor bestaande klanten niet meer dan de spreekwoordelijke druk op de knop. Dat haalt enorm veel werk weg bij de partner en het verkleint de kans op fouten.”
Ondersteuning marketingacties
Het inzicht via de portal in de gebieden waar het koper verdwijnt, is ook handig voor andere activiteiten. X2com ondersteunt, al dan niet in samenwerking met de glasvezelaanbieders, de resellers bij marketingacties. “Acties met een regionaal karakter, uit naam van de reseller die iedereen daar kent, zijn altijd succesvoller. Wij blijven sowieso graag op de achtergrond, omdat we de relatie tussen de reseller en zijn klanten respecteren.”
De gezamenlijke acties gaan uiteraard over meer dan alleen FttB of FttH, maar dat heeft voor de komende periode wel de meeste aandacht. De acties lopen via dezelfde portal en daar zitten ook de leads in en worden de opdrachten mee verwerkt. “De portal wordt zo echt steeds belangrijker, is de spin in het web en een belangrijke dienst in ons portfolio. Dat doen we nadrukkelijk niet alleen omdat wij dat zo’n goed idee vinden. Bij X2com is de input van de reseller heel belangrijk en we hebben ook al een paar jaar een structuur om die input te verzamelen en om te zetten naar betere diensten en dienstverlening”, zegt Joost.
Geautomatiseerd
Alle tools voor migraties vanaf koper zijn een goed voorbeeld van dat proces. Joost: “Uit de reacties van onze resellers bleek dat migreren van klanten tijdrovend kan zijn. Het helpt ook niet dat elke aanbieder zijn eigen procedures heeft, waardoor het invullen van de aanvragen net steeds iets anders is.” X2com heeft daarom dat proces grondig op de schop genomen. “Wij zijn in staat 80 procent van de aanvragen geheel geautomatiseerd te verwerken op basis van maar een paar vragen. Voor de resterende 20 procent bellen wij de reseller en niet omgekeerd.”
Hoewel het enigszins los staat van de functies van de portal is het wel belangrijk te weten dat X2com glasvezelverbindingen levert waarbij het zelf op laag II koppelt. Het internet en de IP-adressen worden dus door de collega’s van Joost geactiveerd en beheerd. “De reseller mag zelf bepalen welke leverancier er op zijn factuur wordt genoemd. Wij blijven ver van alle discussies over klanteigendom die elders in de markt zo vaak een rol spelen.”
Diensten en hardware
Voor het leveren van de dienst en alles daaromheen speelt de portal een grote rol. De reseller kan eenvoudig na oplevering additionele diensten toevoegen en zelfs de hardware bestellen die nodig is om bijvoorbeeld via glasvezel tv te kunnen kijken. Joost: “Bij diensten moet je ook denken aan securitymaatregelen zoals filtering van IP-adressen om misbruik van de VoIP verbindingen tegen te gaan. Maar ook zaken als het instellen van een plafond voor de belkosten. De reseller activeert en monitort al dat soort opties in de portal. Zijn eindklant kan het beheer door de IT-dienstverlener laten doen, of het via zijn eigen toegang tot dat deel van de portal regelen.”
Uit de update die Joost geeft, blijkt wel hoeveel X2com investeert in een goede portal. Elke twee weken is er een ronde met updates, die uiteraard vooraf grondig zijn getest. Joost: “Onze bedoeling is de portal nog meer dan nu de draaischijf, het middelpunt van onze dienstverlening te laten zijn. Een omgeving waar op uniforme wijze elke component van onze dienstverlening kan worden geactiveerd en geraadpleegd. Het enige dashboard dat je als reseller nodig hebt voor je IP-diensten en dat staat voor gemak en tijdswinst.”
Klik hier om ITchannelPRO #3 2022 te lezen.