X2com in TBM #3: X2com maakt missie 'power to our partners' waar met uniek platform
Geupload: 11-07-2022
X2com biedt partners sinds kort een uniek platform dat hen veel werk uit handen neemt. Van postcodecheck tot levering is het hele proces geautomatiseerd en eenvoudig te doorlopen, wat partners en klanten veel tijd en geld bespaart. We vragen Joost van der Ven, Productmanager bij X2com, wat het nieuwe platform zo bijzonder maakt.
Het mijn X2com-platform bestaat al langer en maakt onderdeel uit van een hele propositie. In 2021 is het platform helemaal vernieuwd. Hoe is dit tot stand gekomen?
“In 2010 zijn we een eigen VoIP-platform gestart en leverden daarnaast onder meer internetverbindingen van KPN”, begint Joost zijn verhaal. “We hebben destijds een portal laten bouwen voor onze partners. Hiermee konden ze hun VoIP- doorschakeling, instellingen en dergelijke eenvoudig zelf regelen. Dat platform hebben we in de loop der tijd uitgebreid met onder andere facturatie en het bestellen van diensten. In 2018 wilden we een compleet nieuwe klantbeleving gaan neerzetten, daar hoorde een nieuwe omgeving bij voor zowel partners als klanten. Dat hield in dat we nog meer diensten eenvoudig konden toevoegen en dat het beheren en bestellen van de diensten nog makkelijker konden maken. Vorig jaar hebben we de oude klantenportal uit gefaseerd en alles omgezet naar de nieuwe portal. Alle oude en nieuwe functionaliteiten zijn zo samengekomen op één nieuw platform. We hebben hierin allerlei extraatjes ingebouwd om het voor de klant, maar vooral ook voor de partner, zo makkelijk mogelijk te maken. Wat ons platform echt uniek maakt is dat het bestellen en maken van offertes voor de klant rond internetaansluitingen zo compleet en zo eenvoudig mogelijk is. We hebben niet alleen het KPN-portfolio beschikbaar via ons platform, maar ook Ziggo, Tele2, Delta Fiber, Eurofiber en lokale initiatieven. Van alle glasvezelleveranciers zit het volledige bestelproces in ons platform. We hebben een postcodechecker, waar je op basis van een postcode de beschikbaarheid kunt controleren. Je kunt zelfs zoeken op klantnaam of KVK-inschrijving. Een partner kan dus op één plek alles aanvragen en inzien.”
Er wordt in Nederland keihard gewerkt aan het uitrollen van glasvezel bedrijventerreinen. Hoe spelen jullie daarop in?
“We streven ernaar om in heel Nederland glasvezel te kunnen leveren. Het is niet overal mogelijk om een koppeling te maken, maar we proberen wel met alle beschikbare netwerken zoveel mogelijk klanten van glasvezel te voorzien. Als er op een bepaalde locatie geen glasvezel of andere verbinding mogelijk is, bieden we nu ook de mogelijkheid om straalverbindingen te leveren. Een aantal leveranciers, zoals Tele2, biedt ook straalverbindingen aan. Deze willen we ook beschikbaar hebben in onze postcodechecker, zodat onze partners echt een compleet overzicht hebben van de mogelijkheden. Feitelijk kunnen we op elk adres in Nederland internet leveren.”
En kun je dan ook gelijk bij X2com bestellen?
Joost van der Ven lacht: “Ja, je kunt het offerteproces direct starten. Je hoeft dan nog niet alle klantgegevens te hebben. Als de klant enkel wil weten wat twee telefoonnummers, een glasvezelverbinding en een mobiel abonnement gaat kosten, dan kunnen we dat direct offreren. Geeft de klant digitaal akkoord, dan gaat de bestelling lopen en wordt de ontbrekende informatie automatisch gevraagd. De informatie die echt nodig is voor de aanvraag kan dus achteraf worden aangevuld om de bestelling compleet te maken.”
Zijn er nog meer bijzondere mogelijkheden via jullie platform beschikbaar?
“Het bestellen van al onze diensten, X2voip, X2desk, X2nexxt, X2connect, X2mobile en X2tv, is allemaal mogelijk via ons platform. Ook de X2connect simkaarten voor 4G internetverbindingen en de 4G back-up simkaarten kunnen allemaal via ons platform besteld worden. Los of in combinatie met andere diensten. Ook diensten aan- en uitzetten en de volledige facturatie kan via het platform. Ons platform is echt zo compleet mogelijk en volledig afgestemd op het type partner. Afhankelijk van de samenwerking zijn verschillende opties mogelijk, we gaan daarbij veel verder dan andere aanbieders. Het houdt niet op bij een eenvoudige rapportage over dataverbruik.”
Heel uitzonderlijk dat jullie dit allemaal hebben samengebracht op een eigen platform. Hebben jullie bij het ontwikkelen ook aandacht besteed aan het beschermen van jullie klanten?
“We maken gebruik van de laatste security eisen in ons platform, zoals bijvoorbeeld 2 factor authentication. Voor VoIP zitten er bijvoorbeeld ook allerlei beveiligingsfeatures in, zoals een IP-blokkade. Je kunt dan enkel vanaf een beperkt aantal IP-adressen je telefoonnummer gebruiken. We doen dit om te voorkomen dat wanneer je gehackt wordt, iemand vanaf de andere kant van de wereld je telefoonnummer kan gebruiken. Maar we werken ook met limieten. Een klant die ongeveer 50 euro per maand verbruikt, geven we een limiet van 75 of 100 euro, zodat bij een hack of misbruik de kosten niet extreem oplopen. We willen hiermee onze klanten beschermen tegen hoge schade bij cybercriminaliteit. Dit laatste geldt overigens niet alleen voor X2voip, maar ook bij X2mobile.”
X2com heeft een focus op het ontzorgen van de partners. Wat kunnen ze in de toekomst van jullie verwachten?
“We praten graag met onze partners en zorgen dat we daarbij goed luisteren naar hun behoeftes. In de kennisbank kunnen onze partners zelfs hun bestelling opgeven voor ‘friet op vrijdag’. Ze komen vervolgens hun vette hap hier opeten en zo maken ze kennis met ons bedrijf, horen we wat voor hen belangrijk is en bouwen we een band op. Je krijgt toch een heel ander gesprek dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit in een vergadering. Zodra er iets speelt of gaat spelen, horen we dit en kunnen wij kijken hoe we onze partners kunnen helpen. Zo is KPN druk bezig met het programma ‘Glas aan Koper uit’. Hier praten we met onze partners over en wij anticiperen hierop door onze partners binnenkort een tool te bieden waarbij ze een overzicht krijgen van hun klanten die ze met één druk op de knop kunnen benaderen met een aanbod om over te gaan op glasvezel. We proberen dit proces zoveel mogelijk te automatiseren, zodat onze partner daar zo min mogelijk werk aan heeft. Zodra dit beschikbaar is, gaan we ons focussen op ACS-servers om de hardware die bij de klant op locatie staat geautomatiseerd te configureren en dit ook allemaal mogelijk te maken vanuit ons platform. Hier kunnen ze dan in real-time zien wat bijvoorbeeld het verbruik is en hoe stabiel de verbinding is. De wholesaleklanten vergeten we ook niet! We zijn continu bezig met nieuwe software, waarmee ze een koppeling kunnen maken om zo hun processen te vereenvoudigen. Automatisering is alleen gemaakt, zodat je meer tijd hebt om met de klant te praten. De mens staat bij X2com op nummer één.”
Klik hier om TBM #3 2022 te lezen.